[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 103-119 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عدم مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار ایران
محدثه صفاکیش، زهره فلاح محسن‌خانی
پژوهشکده‌ی آمار
چکیده:   (97 مشاهده)
زنان نیمی از جمعیت کشورها را تشکیل می‌دهند اما عموماً مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های اقتصادی به اندازه‌ی ظرفیت‌شان نیست. مطالعات انجام‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد چنان‌چه زنان بتوانند با تمامی ظرفیت خود وارد بازار کار شوند وضعیت اقتصاد کلان کشور به‌طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عموماً کشورهای در حال توسعه تفاوت قابل ملاحظه‌ی سطح مشارکت اقتصادی زنان نسبت به مردان را تجربه می‌کنند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ نرخ مشارکت اقتصادی مردان حدود ۶۹ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان حدود ۶۰ درصد بوده است. این نرخ‌ها برای ایران به‌‌ترتیب حدود ۶۳ درصد برای مردان و ۱۳ درصد برای زنان بوده است. در کشورهای‌ خاورمیانه شاهد نرخ مشارکت ۲۱ درصدی زنان هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف بین مشارکت زنان و مردان در فعالیت‌های اقتصادی عامل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها بوده است. دیدگاه جامعه‌شناسی این فرضیه را بیان می‌کند که تفاوت مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای مختلف بیش از آن که ناشی از عوامل اقتصادی باشد، از عوامل مربوط به نظام‌های ارزشی و سنتی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی آن کشور ناشی می‌شود. همچنین یأس و ناامیدی زنان برای جستجوی کار نیز می‌تواند عامل دیگری در این رابطه باشد. به این معنا که بالا بودن نرخ بیکاری در این گروه، خود دلیلی برای ناامیدی و خروج آنان از جمعیت فعال به‌شمار می‌رود. با بررسی داده‌های آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در خصوص علت‌های عدم جستجوی کار در بین زنان غیر فعال، بیش از ۷۰ درصد آن‌ها مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی، در حدود ۲ درصد آنان بی‌نیازی از انجام کار و حدود ۱ درصدشان نیز دلسردی از یافتن کار را به‌عنوان دلیلی برای در جستجوی کار نبودنشان بیان نموده‌اند؛ که این اطلاعات می‌تواند مؤید تأثیر نگرش‌های ارزشی و فرهنگی در مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی باشد. یافته‌‌های طرح آمارگیری گذران وقت نقاط شهری تابستان سال ۱۳۹۴ مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد متوسط زمان سپری‌شده برای فعالیت‌های خانه‌داری در مردان نسبت به زنان ناچیز است که این امر نیز به نوبه‌ی خود رغبت زنان به فعالیت‌های اقتصادی را کم می‌کند. بنا بر این می‌توان این‌گونه بیان کرد که پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران بیش از عوامل اقتصادی معلول نگرش‌های فرهنگی و سنتی موجود در جامعه است.
واژه‌های کلیدی: نرخ مشارکت اقتصادی، آمارگیری نیروی کار، جمعیت غیر فعال، جمعیت شاغل، آمارگیری گذران وقت.
متن کامل [PDF 303 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safakish M, Fallah Mohsenkhani Z. A Study of the Reasons of Lack of Women’s Participation in the Labor Market of Iran. مجله‌ی بررسی‌ها. 2016; 27 (1) :103-119
URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-186-fa.html
صفاکیش محدثه، فلاح محسن‌خانی زهره. بررسی عدم مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار ایران. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران. 1395; 27 (1) :103-119

URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-186-fa.html

دوره 27، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران (علمی - ترویجی) Ijoss Iranian Journal of Official Statistics Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 788 queries by yektaweb 3479