:: دوره 19، شماره 1 - ( 6-1387 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 72-47 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل ناهماهنگی در آمارهای بازرگانی خارجی کشور و راه‌کارهای مقابله با آن
رضا دوست‌محمدی ، یوسف بشیری* ، امیر شوکتی
چکیده:   (3587 مشاهده)

چکیده. بررسی اجمالی آمارهای بازرگانی خارجی ایران در سالیان گذشته و مقایسه‌ی آن با استانداردهای موجود بین‌المللی، نشانگر وجود مشکلاتی در زمینه‌ی این آمارها است که از آن جمله گزارش‌های ناقص در بخش آمار سازمان ملل، تقاضای مکرر آن سازمان در تأمین به‌موقع آمارهای بازرگانی خارجی، عدم تطابق کامل این آمارها با استانداردهای بین‌المللی، خلأ‌های موجود در سری‌های زمانی آمارها، عدم ارائه‌ی آمارهای بازرگانی در قالب طبقه‌بندی‌های استاندارد متنوع و … می‌باشد که منجر به مخدوش شدن اعتبار آماری کشور از یک سو و عدم ارزیابی دقیق جایگاه واقعی کشور در عرصه‌ی بین‌المللی در زمینه‌ی اقتصادی از سوی دیگر شده است.

هدف از ارائه‌ی این مقاله، بررسی علل ناهماهنگی در آمارهای بازرگانی خارجی کشور و یافتن نقاط قوت و ضعف آن با توجه به استاندارد‌های بین‌المللی جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد. برای رسیدن به هدف، توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی مرجع مرتبط با موضوع، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت کشور ایران نیز در مقایسه با این استانداردها مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در انتها راه‌کارهای مقابله با این ناهماهنگی‌ها به‌عنوان روش‌هایی برای رفع این موانع پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آمارهای بازرگانی خارجی، توصیه‌های بین‌المللی، طبقه‌بندی‌ها و استانداردها.
متن کامل [PDF 198 kb]   (1153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1386/10/2 | پذیرش: 1388/3/2 | انتشار: 1394/12/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 6-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها