:: دوره 18، شماره 2 - ( 12-1386 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 42-15 برگشت به فهرست نسخه ها
طبقه بندی فرهنگ و فراغت ایران
شیرین جعفری* ، سمیه رجبی ، زهرا نجفی ، علی پژهان
چکیده:   (4269 مشاهده)

چکیده. رشد علم در هرحوزه نیازمند آمار واطلاعات است. داشتن تصویری دقیق از حوزه فرهنگ و فراغت نیز نیازمند آمار و اطلاعات به‌هنگام و منطبق با واقعیت‌های هر کشور است. رعایت استانداردها در تولید آمار در حوزه فرهنگ شرایطی را فراهم می آورد که بتوان با استناد به آنها برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد جامعه در بخش فرهنگ  و هنر را با دقت و صحت بالاتری تنظیم کرد. این امر با استفاده از یک طبقه‌بندی جامع از عناوین فعالیت‌ها، محصولات و مشاغل فرهنگی به عنوان چارچوبی برای گردآوری آمار و اطلاعات محقق می‌شود. وجود طبقه‌بندی منسجم منجر به ارتقا، یکپارچگی اطلاعات آماری و کاهش درباره‌کاریها و فعالیت‌های موازی می‌شود. با تأسیس مرکز آمار ایران و بر اساس بند ((و)) ماده 3 قانون تأسیس مرکز آمار ایران، تهیه تعاریف، تعیین مفاهیم، معیارها وطبقه‌بندی‌های آماری بر عهده این مرکز گذاشته شده و بر اساس ماده 8 همان قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم به تبعیت از آنها می باشند، این مقاله با هدف اجرای قوانین مربوطه و براساس تدوین طبقه‌بندی فرهنگ و فراغت ایران، ضمن بررسی تعاریف، مفاهیم و مطالعات تطبیقی و در نهایت با تنظیم طبقه‌بندی در سه بخش مجزای فعالیت‌های فرهنگی، محصولات فرهنگی و مشاغل فرهنگی ارائه شده است.    

واژه‌های کلیدی: طبقه‌بندی، فرهنگ، فراغت، فعالیت‌، محصول، شغل
متن کامل [PDF 255 kb]   (2719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/11 | پذیرش: 1394/12/11 | انتشار: 1394/12/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 12-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها