:: دوره 27، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 53-81 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری
آزاده برفی‌پور ، سمانه قادری
مرکز آمار ایران
چکیده:   (921 مشاهده)
 فرایند کسب و کار آماری در سازمان‌های مختلف به شیوه‌های گوناگون طراحی و اجرا می‌شود. این امر باعث می‌شود که تبادل دانش، بهره‌گیری از تجربیات موفق و همکاری بین سازمان‌های ملی و بین‌المللی به‌سادگی صورت نگیرد. به‌منظور حل این مشکل و کمک به سازمان‌های آماری برای بحث و تبادل نظر در زمینه‌ی توسعه‌ی نظام‌های فراداده‌های آماری، مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری (GSBPM)۱ توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا (UNECE)۲ معرفی شد.
این مدل شامل سه سطح است: فرایند کسب و کار آماری (سطح ۰)، هشت مرحله‌ی فرایند کسب و کار آماری (سطح ۱) و زیرفرایندهای درون هر مرحله (سطح ۲). مراحل هشت‌گانه شامل تعیین نیازها، طراحی، ساخت، گرداوری، پردازش، تحلیل، انتشار و اطلاع‌رسانی و ارزیابی می‌شود. در این مقاله ساختار مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری، تمامی مراحل و زیرفرایندهای آن به‌طور کامل شرح داده شده است. در ادامه، رویکرد برخی از کشورها برای استفاده از این مدل نیز بیان شده است. در پایان با تمرکز بر مراحل شش‌گانه‌ی طرح‌های آمارگیری مرکز آمار ایران، مقایسه‌ای میان این مراحل با مراحل و زیرفرایندهای مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری صورت می‌گیرد.
واژه‌های کلیدی: فرایند کسب و کار آماری، اصل‌های بنیادین آمارهای رسمی، کنترل افشاسازی، چارچوب و نمونه، ارزیابی.
متن کامل [PDF 328 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵


XML   English Abstract   Print



دوره 27، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها