:: دوره 31، شماره 1 - ( 6-1399 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 119-83 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمایشگاه علوم شناختی و رفتاری مرکز آمار ایران: مبانی و کاربردها
مهدی نقی‌خانی* ، مریم زنگنه
پژوهشکده‌ی آمار
چکیده:   (2593 مشاهده)
 چکیده. با توسعه فناوری‌های نوین، استفاده از آن در فرایندهای کسب و کار به‌شدت در حال گسترش است. بر همین اساس سازمان‌های ملی آماری (NSOs) در چند سال اخیر مطابق با توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی آماری در قالب مدرن‌سازی آمار رسمی اقدام به به‌کارگیری علوم و فناوری‌های نوین در تمام فرایندهای اصلی و پشتیبانی کسب و کار آماری کرده‌اند. یکی از علوم و فناوری‌های نوین، علوم و فناوری‌های شناختی و رفتاری است که به مطالعه ذهن و چگونگی پردازش اطلاعات محیط اطراف در ذهن می‌پردازد. با توجه به اینکه آمار رسمی از تعامل بین فرد (افراد) و نظام تولید آمار تولید و مصرف می‌شود، ضروری است چگونگی این تعامل با استفاده روش‌های آزمایشگاهی و میدانی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. این بررسی‌ها کمک می‌کند تا خطاهایی که به دلیل درک اشتباه و سوگیری‌های شناختی در ذهن انسان‌ها رخ می‌دهد، کاهش و کنترل یابد. تعامل بین فرد (افراد) و نظام تولید آمار شامل دو بخش تعامل پاسخ‌گویان - نظام تولید آمار و تعامل کاربران-نظام تولید آمار است. در بخش نخست، تعامل پاسخ‌گویان - نظام تولید آمار ، موضوعات طراحی و توسعه پرسشنامه، استفاده‌پذیری ابزارهای جمع‌آوری داده، روش‌های افزایش مشارکت پاسخ‌گویان (واحد بینش رفتاری) و حرفه‌ای‌سازی آمارگیران و در بخش دوم، تعامل کاربران- نظام تولید آمار، ارتقاءی سواد آماری، انتشار و دسترس‌پذیری داده، نیازسنجی کاربران، ارزش آمارهای تولید شده و میزان اعتماد عمومی به آن بررسی می‌شود. در این مقاله بر اساس مطالعات صورت گرفته در سازمان‌های ملی آماری سایر کشورها پیشنهاد به‌کارگیری علوم و فناوری‌های شناختی و رفتاری در مرکز آمار ایران، به منظور انجام مطالعات آزمایشگاه و میدانی در زمینه تعامل فرد-نظام تولید آمار ارائه می‌گردد. این پیشنهاد شامل زیر ساخت‌ها و محورهای کاربردی است.
 
واژه‌های کلیدی: علوم و فناوری‌های شناختی و رفتاری، ‌ آزمایشگاه علوم شناختی و رفتاری مرکز آمار ایران، مدرن‌سازی آمار رسمی، ‌ تعامل فرد (افراد)- نظام تولید آمار.
متن کامل [PDF 1035 kb]   (1139 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 1 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها