[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آرشیو مقالات::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه‌ها

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations1711
h-index22
i10-index10





..
تعهدات


..
:: دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 529-501 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه بخش آموزش در اقتصاد ایران با تأکید بر حساب ملی آموزش-۱۳۹۶
بنفشه نجفی* ، محمد غلامی ، هیرو فارابی
مرکز آمار ایران
چکیده:   (596 مشاهده)
چکیده. سرمایه‌ انسانی پیش‌نیاز توسعه پایدار است؛ از آن‌جا که آموزش و پرورش بیشترین سرمایه‌ انسانی را داراست، توجه به آن نه تنها امنیت فردی بلکه تضمین‌کننده‌ امنیت جامعه خواهد بود. لذا شناخت بخش آموزش در ابعاد گسترده مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران بوده است. حساب ملی آموزش چارچوبی برای اندازه‌گیری بخش آموزش در اقتصاد است. این حساب در حالی که تکمیل‌کننده مجموعه اطلاعاتی از قبیل تعداد مدارس، دانش آموزان، کلاس‌ها، معلمان، زیرساخت‌ها و تجهیزات است، یک سیستم اطلاعاتی در مورد جریان‌های مالی بخش آموزش نیز می‌باشد. در این پژوهش، حساب ملی آموزش در کل کشور برای سال ۱۳۹۶، با استفاده از داده‌های اولیه و ثانویه، تهیه و محاسبه شده است. به ‌این ترتیب که هم از اطلاعات ثبتی دستگاه‌های اجرایی مرتبط استفاده شده و هم طرح آمارگیری از آموزش بزرگسالان برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اجرا و پیاده‌سازی شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از آن، سهم ارزش افزوده بخش آموزش از تولید ناخالص داخلی، به قیمت‌های جاری ۱٫۴ درصد بوده است. آموزش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای با ۳۰ درصد، بیشترین سهم ارزش افزوده را بین زیربخش‌های آموزش داشته است. سهم ارزش افزوده ایجادشده توسط بخش دولتی، ۶۸ درصد بوده است و ۱۵.۲ درصد از جبران خدمات در کل کشور مربوط به بخش آموزش اختصاص دارد. بیشترین تعداد شاغلان در بخش آموزش با سهم ۴۳ درصدی در زیربخش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای می‌باشد. در زمینه تشکیل سرمایه نیز، سهم تشکیل سرمایه این بخش از کل اقتصاد ۲٫۶ درصد است و این در حالی است که آموزش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای با نسبت ۳۱ درصدی بیشترین سهم از تشکیل سرمایه را در بخش آموزش در این سال داشته است.
واژه‌های کلیدی: حساب ملی، ارزش افزوده، بخش آموزش، حساب ملی آموزش.
متن کامل [PDF 786 kb]   (839 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1401/8/8 | انتشار: 1401/12/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi B, Gholami M, Farabi H. The Position of the Education Sector in the Iranian Economy with Emphasis on the National Education Account-1396. مجله‌ی بررسی‌ها 2021; 31 (2) :501-529
URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-412-fa.html

نجفی بنفشه، غلامی محمد، فارابی هیرو. جایگاه بخش آموزش در اقتصاد ایران با تأکید بر حساب ملی آموزش-۱۳۹۶. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران. 1399; 31 (2) :501-529

URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران Ijoss Iranian Journal of Official Statistics Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645