مدلسازی رویگردانی مشتریان مؤسسهی مالی و اعتباری مهر با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی (رویکرد: هیبریدی فازی – ماشین بردارهای پشتیبانی)
|
حمیدرضا احمدی خالدی*، علیمحمد احمدوند |
|
|
چکیده: (5265 مشاهده) |
در سالهای اخیر با گسترش روزافزون دادهها و پایگاه دادهها روبرو شدهایم. به موازات این امر شاهد پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف میباشیم تا بتوان از این خیل عظیم دادهها نهایت بهره را برد. در دنیای امروز و در مبحث مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مزیتهای رقابتی برای شرکتها، سازمانها و نهادها استفادهی بهینه از دادهها است که در صورت وقوع چنین امری سازمان میتواند گامی بزرگ در راستای اهداف خود از جمله حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید بردارد. از صنعتهایی که امروزه با دادههای انبوه مشتریان سر و کار دارد صنعت بانکداری است. با توجه به این امر در این مقاله مسئلهی رویگردانی مشتریان مؤسسهی مالی و اعتباری مهر مورد بررسی قرار گرفته است و پس از مرور ادبیات و مطالعات نظری در این زمینه و جمعآوری دادههای مورد نیاز، مدلسازی رویگردانی مشتریان با رویکرد هیبریدی انجام گرفته است که در ابتدای این رویکرد گروه مشتریان با کمک قوانین فازی تعیین شده است. بر این اساس مشتریان در سه گروه فعال، متوسط و ضعیف قرار گرفتهاند. در مرحلهی دوم نیز مدلسازی با کمک روش ماشین بردارهای پشتیبانی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این رویکرد با رویکرد منطقی و تکمتغیره مقایسه شده است و بنا به نتایج به دست آمده رویکرد هیبریدی فازی–ماشینهای بردارهای پشتیبانی بهمنظور مدلسازی رویگردانی مشتریان مؤسسهی مالی و اعتباری مهر معرفی شده است. |
|
واژههای کلیدی: دادهکاوی، مدیریت ارتباط با مشتری، رویگردانی، دستهبندی، ماشین بردارهای پشتیبانی. |
|
متن کامل [PDF 333 kb]
(1642 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/6/26 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1394/9/21
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|