:: دوره 23، شماره 2 - ( 12-1391 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 157-141 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی روی‌گردانی مشتریان مؤسسه‌ی مالی و اعتباری مهر با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی (رویکرد: هیبریدی فازی – ماشین بردارهای پشتیبانی)
حمیدرضا احمدی خالدی* ، علی‌محمد احمدوند
چکیده:   (5866 مشاهده)

در سال‌‏های اخیر با گسترش روزافزون داده‌‏ها و پایگاه داده‏‌ها روبرو شده‌‏ایم. به موازات این امر شاهد پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف می‏‌باشیم تا بتوان از این خیل عظیم داده‌‏ها نهایت بهره را برد. در دنیای امروز و در مبحث مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مزیت‌‏های رقابتی برای شرکت‏‌ها، سازمان‏‌ها و نهادها استفاده‌ی بهینه از داده‌‏ها است که در صورت وقوع چنین امری سازمان می‏‌تواند گامی بزرگ در راستای اهداف خود از جمله حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید بردارد. از صنعت‏‌هایی که امروزه با داده‌‏های انبوه مشتریان سر و کار دارد صنعت بانکداری است. با توجه به این امر در این مقاله مسئله‌ی روی­گردانی مشتریان مؤسسه‌ی مالی و اعتباری مهر مورد بررسی قرار گرفته است و پس از مرور ادبیات و مطالعات نظری در این زمینه و جمع‌­آوری داده‌­های مورد نیاز، مدل‌سازی روی­گردانی مشتریان با رویکرد هیبریدی انجام گرفته است که در ابتدای این رویکرد گروه­ مشتریان با کمک قوانین فازی تعیین شده است. بر این اساس مشتریان در سه گروه فعال، متوسط و ضعیف قرار گرفته‌­اند. در مرحله‌ی دوم نیز مدل‌سازی با کمک روش ماشین بردارهای پشتیبانی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این رویکرد با رویکرد منطقی و تک‌متغیره مقایسه شده است و بنا به نتایج به دست آمده رویکرد هیبریدی فازی–ماشین­‌های بردارهای پشتیبانی به‌منظور مدل‌سازی روی­گردانی مشتریان مؤسسه‌ی مالی و اعتباری مهر معرفی شده است.

واژه‌های کلیدی: داده‌کاوی، مدیریت ارتباط با مشتری، روی‌گردانی، دسته‌بندی، ماشین بردارهای پشتیبانی.
متن کامل [PDF 333 kb]   (1848 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/26 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1394/9/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها