:: دوره 21، شماره 2 - ( 12-1389 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 266-239 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش برنامه‌ی مشترک روش‌شناسی آمارگیری در آموزش آمارشناسان دولت فدرال ایالت‌های متحده
محدثه صفاکیش* ، رضا نواب‌‌پور
چکیده:   (3819 مشاهده)

برنامه‌ی مشترک روش‌شناسی آمارگیری (JPSM)1 در سال 1993 به‌منظور حمایت از نظام آماری دولت فدرال ایالت‌های متحده از طریق ارایه‌ی آموزش پیشرفته در زمینه‌ی روش‌شناسی آمارگیری تأسیس شد. تا آن زمان، دوره‌های سنتی تحصیلات تکمیلی، آموزش مربوط به رشته‌های مختلف مورد نیاز برای سرشماری‌ها و آمارگیری‌های بزرگ‌ مقیاس را ارایه نمی‌دادند. فارغ‌التحصیلان گروه‌های آموزشی آمار اطلاعات زیادی درباره‌ی براوردهای پیشرفته‌ی آماری داشتند. اما دانش کاربردی کمی پیرامون چگونگی طراحی نمونه‌گیری‌های پیچیده و چگونگی توسعه‌ی ابزارهای آمارگیری داشتند. بخش مهم مأموریت دوره‌ی JPSM حذف این فاصله از طریق تأمین آموزش‌های تکمیلی به آمارشناسان کنونی و بعدی دولت فدرال است. ما در این مقاله به مرور تاریخچه‌ی این برنامه و تلاش‌های ابتدایی صورت‌گرفته می‌پردازیم. بحث پیرامون همکاری‌های گوناگون صورت‌گرفته و چگونگی ایجاد و گسترش روش‌شناسی آمارگیری با استفاده از این همکاری‌ها بیان می‌شود. در ادامه مروری بر تلاش‌های صورت‌گرفته به‌منظور تقویت این برنامه و تأمین محیط پژوهشی یک‌پارچه برای آینده ارایه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: همکاری‌های علمی و دولتی، آمار رسمی، آموزش آمار، آموزش روش‌شناسی آمارگیری.
متن کامل [PDF 692 kb]   (1924 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/11/20 | پذیرش: 1389/12/25 | انتشار: 1394/10/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 12-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها