Iranian Journal of Official Statistics Studies
مجلهی بررسیهای آمار رسمی ایران
مجلهی بررسیها
Basic Sciences
http://ijoss.srtc.ac.ir
1
admin
2538-5798
2538-578x
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
24
1
online
1
fulltext
fa
نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمانهای مهم بینالمللی آماری، مبانی و مقایسه
Quality Management System for Official Statistics in the Leading International Statistical Organizations Principles & Comparison
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify"><span dir="RTL">امروزه چگونگی کیفیت آمار بهعنوان یک محصول، برای کاربران و پیرو آنها تولیدکنندگان آمار رسمی، بهعنوان یک اصل اساسی و شرط لازم درآمده است. از این روی سازمانهای مرجع ملی و بین المللی آمار مطالعات و تلاشهای روز افزونی برای واکاوی و تعریف جنبههای گوناگون مفهوم کیفیت در آمار رسمی و دادههای آماری داشتهاند. در ایران نیز با توجه به شناخت درست از اهمیت این موضوع، همگام با تلاشها و مطالعات بین المللی اقدامات و مطالعاتی انجام شده است. اما با توجه به شتاب مطالعات و پژوهشهای جهانی در زمینهی کیفیت آماری، بهنظر میرسد مطالب پیشین نیازمند بازنگری و روزآمدسازی باشند. از سوی دیگر فراوانی مطالعات و گستردگی مراجع در این زمینه، نوعی سردرگمی و یا برداشتهای چندگانه از جنبهها، عناصر کلیدی و ابعاد کیفیت آماری در میان کاربران، کنشگران و حتی کارشناسان آماری کشور شده است. بنا بر این در این مقاله ضمن نگاه اجمالی به تاریخچهی شکلگیری کیفیت دادهها در نظامهای آماری و با بررسی آخرین مفاهیم و تعاریف ارایهشده در این زمینه، تلاش خواهد شد تا با واکاوی منابع و بررسی اقدامات انجامشده توسط سازمانهای اصلی مرجع، جمعبندی و مقایسهی آنها با یکدیگر، خواننده را به تعریف همسان و سازمانیافته از مفهوم کیفیت در آمار و جنبههای آن رهنمون سازد. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا با ارایهی چکیدهای از اجزا و مؤلفههای اصلی پیشنهادشده برای ساختار کلی نظام مدیریت کیفیت آماری توسط سازمانهای مرجع بینالمللی، درک مناسب و روشنی از چگونگی پیادهسازی این نظام در یک سازمان آماری، بهعنوان الگو، ایجاد شود.</span></p>
<p>The quality of statistics, as a product, is coming very essential for both users and statistics producers. Therefore, international statistical organizations and National statistics offices (NSO) are required to define an appropriate definition of quality for official statistics and its aspects. It is worth mentioning that some studies and efforts have also done correspondingly in our country. However, due to speed of expanding of this subject and also abundance of the related researches and studies, the previous studies need to be reviewed and updated to prevent any ambiguity for users. In this article, it is aimed to make a clear definition of quality for official statistics and its concepts. Moreover, it is seeking to give an apparent perception of the beginning of data quality concept in the statistical system by reviewing and summarizing the main international organizations’ works as references, which can be useful for establishing a customized statistics quality management system in the related NSO.</p>
نظام مدیریت کیفیت آماری, سازمان آماری ملی, ابعاد کیفیت آماری, آمار رسمی.
Quality management system, national statistics office (NSO), statistics quality dimensions, official statistics.
59
86
http://ijoss.srtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
Ashkan
Shabbak
اشکان
شباک
ashkan@srtc.ac.ir
100319475328460045
100319475328460045
Yes
پژوهشکدهی آمار