[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آرشیو مقالات::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه‌ها

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations1710
h-index22
i10-index10





..
تعهدات


..
:: دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 603-581 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی طول مدت بیکاری، علل ترک شغل و ماندگاری در بازار کار ایران
هما طاهری‌پور* ، نرگس کربلایی
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
چکیده:   (1493 مشاهده)
چکیده. با صنعتی شدن جوامع، موضوع اشتغال نیز با تغییر و تحول مواجه شد. به ویژه برای زنان با افزایش سطح تحصیلات، تمایل آنان به انجام مشاغلی که در گذشته در انحصار مردان بوده، گرایش پیدا کرده‌اند تا همپای مردان به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند. مردان نیز به‌دلیل مسئولیت‌های خانوادگی و وظیفه امرار معاش خانواده سعی دارند تا هرچه سریع‌تر وارد بازار کار شوند. طول مدت بیکاری یکی از شاخص‌های کلیدی بازار کار است که هر چه میزان آن بیشتر باشد، تبعات اجتماعی و اقتصادی آن نیز حادتر خواهد بود. در این مقاله سعی شده تا ضمن بررسی طول مدت بیکاری (کوتاه‌مدت و بلندمدت) و دلایل ترک شغل بیکاران قبلاً شاغل در مقایسه بین دو گروه مردان و زنان، به مطالعه مدت اشتغال و میزان ماندگاری آنان در بازار کار طی سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۹۹ پرداخته شود. نتایج حاکی از آن است که در پانزده سال اخیر طول مدت بیکاری بین مردان و زنان متفاوت بوده است. به‌طور متوسط بیش از ۳۰ درصد مردان و نزدیک ۵۰ درصد زنان بیش از یکسال در انتظار یافتن شغل مانده‌اند. در گروه مردان طی سال‌های ۱۳۸۴تا ۱۳۹۹، «موقتی بودن کار» اولین عامل مؤثر در ترک شغل (به استثنای سال ۱۳۸۶) و در گروه زنان از سال ۱۳۹۱تا ۱۳۹۸، «پایین بودن درآمد» همواره مؤثرترین عامل در ترک شغل بوده است. همچنین طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ الگوی سابقه شغلی و به تعبیری ماندگاری در بازار کار، برای مردان و زنان کمی متفاوت بوده، به طوری ‌که هرچه طول مدت اشتغال افزایش می‌یابد، نقش زنان در بازار کار کمرنگ‌تر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اشتغال، بیکاری بلندمدت، بیکاری کوتاه‌مدت، طول مدت بیکاری، طول مدت اشتغال، علت ترک شغل.
متن کامل [PDF 984 kb]   (1154 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/19 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار: 1401/12/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheripour H, Karbalaee N. Examining the Duration of Unemployment, Reasons for Leaving the Job and Staying in the Labor Market. مجله‌ی بررسی‌ها 2021; 31 (2) :581-603
URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-417-fa.html

طاهری‌پور هما، کربلایی نرگس. بررسی طول مدت بیکاری، علل ترک شغل و ماندگاری در بازار کار ایران. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران. 1399; 31 (2) :581-603

URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران Ijoss Iranian Journal of Official Statistics Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660