[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آرشیو مقالات::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه‌ها

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations1711
h-index22
i10-index10





..
تعهدات


..
:: دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 413-375 برگشت به فهرست نسخه ها
دانش، مدیریت دانش و مرکز آمار دانش‌بنیان
محمدرضا حمیدی‌زاده*
چکیده:   (809 مشاهده)
چکیده. هدف این نوشتار پایه‌ریزی مبانی، اصول، فرایند و سازوکار دانش‌بنیان ‌کردن مرکز آمار ایران است. پایه‌ریزی بر اساس الگوی شناخت سیستم، استراتژی و تفکر، شناخت مفاهیم بنیادی دانش، شناخت راه‌های دستیابی به دانش و نقشه‌های دانش مطابق سوالات هشت‌گانه تحقیق است. لذا این نوشتار، تکیه بر محورهای سیستم، استراتژی و تفکر، دانش و مسیر نیل به آن، انواع دانش‌های پایه‌ای، ابزارهای شناخت دانش، استدلال‌ها و فنون، انواع نقشه‌های دانش و کاربرد آن‌ها، فراهم‌آوری دانش و دست آخر توصیف شکل‌های گوناگون دانش دارد. رویکرد نوشتن مقاله، توصیفیِ تحلیلی و استدلالی مطابق الگوهای تفسیرگرایی، پدیدارشناسی و روایت‌پژوهی است. استقرار و بهره‌گیری مؤثر از مدیریت دانش در مرکز آمار ایران به زیرساختارهای سیستمی و نیز تعهدات سازمانی برای کاربرد دانش در فعالیت‌های جاری در کلیه سطوح نیاز دارد. الگوهای مطرح در این مقاله این امکان را به‌وجود می‌آورد تا از مؤلفه‌ها و فرایندهای موجود در مرکز آمار ایران برای رسیدن به وضعیت مطلوب از آن‌ها استفاده کرد. از این رو، با بهره‌گیری از این الگوها از صرف هزینه مجدد برای حل مسائل تکراری و حتی مسائل بدون پیشینه و تازه، جلوگیری می‌شود. این الگوها امکان دسترسی کارکنان، شرکای کارکردی و مشتریان مرکز را به پایگاه و ذخیره کردن دانش میسر می‌نماید. دانش، مرکز آمار ایران را قادر به تأمین سریع‌تر نیازهای مشتریان می‌کند و نزدیکی مرکز با مشتریان بیشتر می‌شود. از این رو، انتظار می‌رود رضایت‌مندی مشتریان با شناسایی و حل سریع مشکلاتشان بالا رود.
واژه‌های کلیدی: سیستم، استراتژی، برنامه‌ریزی استراتژیک، ابزارها و نقشه‌های دانشی، اشکال دانش. ​​​​​​​
متن کامل [PDF 737 kb]   (699 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/17 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1401/12/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidizadeh M R. Knowledge, Knowledge Management and Knowledge-Based National Statistical Center. مجله‌ی بررسی‌ها 2021; 31 (2) :375-413
URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-420-fa.html

حمیدی‌زاده محمدرضا. دانش، مدیریت دانش و مرکز آمار دانش‌بنیان. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران. 1399; 31 (2) :375-413

URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-420-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران Ijoss Iranian Journal of Official Statistics Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642