آمارگیریهای تلفنی از سالیان بسیار دور در کشورهای توسعهیافته متداول است، اما این روش در کشورهای در حال توسعه بهعلت پایین بودن پوشش تلفن رواج نیافته است، هرچند در سالهای اخیر، در این کشورها با افزایش پوشش تلفن، از مصاحبهی تلفنی بهعنوان یک روش جمع آوری داده استفاده میشود. در آمارگیریهای تلفنی، واحدهای نمونهگیری از چارچوبهای مختلف شمارهی تلفن انتخاب میشوند لذا خطاهای آمارگیری نظیر خطاهای پوشش و خطاهای بیپاسخی بهشیوههای مناسب تعدیل میشوند. در مصاحبههای تلفنی، صرف نظر از طرح نمونهگیری، تلفن تنها بهعنوان یکی از ابزارهای جمعآوری داده مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله، نظریهها و روشهای آمارگیری تلفنی و فنون مصاحبههای تلفنی ارایه میشود. علاوه بر آن، امکان استفاده از مصاحبهی تلفنی در آمارگیریهای خانواری مرکز آمار ایران نیز مورد بررسی قرار میگیرد.