امروزه چگونگی کیفیت آمار بهعنوان یک محصول، برای کاربران و پیرو آنها تولیدکنندگان آمار رسمی، بهعنوان یک اصل اساسی و شرط لازم درآمده است. از این روی سازمانهای مرجع ملی و بین المللی آمار مطالعات و تلاشهای روز افزونی برای واکاوی و تعریف جنبههای گوناگون مفهوم کیفیت در آمار رسمی و دادههای آماری داشتهاند. در ایران نیز با توجه به شناخت درست از اهمیت این موضوع، همگام با تلاشها و مطالعات بین المللی اقدامات و مطالعاتی انجام شده است. اما با توجه به شتاب مطالعات و پژوهشهای جهانی در زمینهی کیفیت آماری، بهنظر میرسد مطالب پیشین نیازمند بازنگری و روزآمدسازی باشند. از سوی دیگر فراوانی مطالعات و گستردگی مراجع در این زمینه، نوعی سردرگمی و یا برداشتهای چندگانه از جنبهها، عناصر کلیدی و ابعاد کیفیت آماری در میان کاربران، کنشگران و حتی کارشناسان آماری کشور شده است. بنا بر این در این مقاله ضمن نگاه اجمالی به تاریخچهی شکلگیری کیفیت دادهها در نظامهای آماری و با بررسی آخرین مفاهیم و تعاریف ارایهشده در این زمینه، تلاش خواهد شد تا با واکاوی منابع و بررسی اقدامات انجامشده توسط سازمانهای اصلی مرجع، جمعبندی و مقایسهی آنها با یکدیگر، خواننده را به تعریف همسان و سازمانیافته از مفهوم کیفیت در آمار و جنبههای آن رهنمون سازد. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا با ارایهی چکیدهای از اجزا و مؤلفههای اصلی پیشنهادشده برای ساختار کلی نظام مدیریت کیفیت آماری توسط سازمانهای مرجع بینالمللی، درک مناسب و روشنی از چگونگی پیادهسازی این نظام در یک سازمان آماری، بهعنوان الگو، ایجاد شود.
Shabbak A. Quality Management System for Official Statistics in the Leading International Statistical Organizations Principles & Comparison. مجلهی بررسیها 2013; 24 (1) :59-86 URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-39-fa.html
شباک اشکان. نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمانهای مهم بینالمللی آماری، مبانی و مقایسه. مجلهی بررسیهای آمار رسمی ایران 1392; 24 (1) :86-59