نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمانهای مهم بینالمللی آماری، مبانی و مقایسه
|
اشکان شباک* |
پژوهشکدهی آمار |
|
چکیده: (3991 مشاهده) |
امروزه چگونگی کیفیت آمار بهعنوان یک محصول، برای کاربران و پیرو آنها تولیدکنندگان آمار رسمی، بهعنوان یک اصل اساسی و شرط لازم درآمده است. از این روی سازمانهای مرجع ملی و بین المللی آمار مطالعات و تلاشهای روز افزونی برای واکاوی و تعریف جنبههای گوناگون مفهوم کیفیت در آمار رسمی و دادههای آماری داشتهاند. در ایران نیز با توجه به شناخت درست از اهمیت این موضوع، همگام با تلاشها و مطالعات بین المللی اقدامات و مطالعاتی انجام شده است. اما با توجه به شتاب مطالعات و پژوهشهای جهانی در زمینهی کیفیت آماری، بهنظر میرسد مطالب پیشین نیازمند بازنگری و روزآمدسازی باشند. از سوی دیگر فراوانی مطالعات و گستردگی مراجع در این زمینه، نوعی سردرگمی و یا برداشتهای چندگانه از جنبهها، عناصر کلیدی و ابعاد کیفیت آماری در میان کاربران، کنشگران و حتی کارشناسان آماری کشور شده است. بنا بر این در این مقاله ضمن نگاه اجمالی به تاریخچهی شکلگیری کیفیت دادهها در نظامهای آماری و با بررسی آخرین مفاهیم و تعاریف ارایهشده در این زمینه، تلاش خواهد شد تا با واکاوی منابع و بررسی اقدامات انجامشده توسط سازمانهای اصلی مرجع، جمعبندی و مقایسهی آنها با یکدیگر، خواننده را به تعریف همسان و سازمانیافته از مفهوم کیفیت در آمار و جنبههای آن رهنمون سازد. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا با ارایهی چکیدهای از اجزا و مؤلفههای اصلی پیشنهادشده برای ساختار کلی نظام مدیریت کیفیت آماری توسط سازمانهای مرجع بینالمللی، درک مناسب و روشنی از چگونگی پیادهسازی این نظام در یک سازمان آماری، بهعنوان الگو، ایجاد شود. |
|
واژههای کلیدی: نظام مدیریت کیفیت آماری، سازمان آماری ملی، ابعاد کیفیت آماری، آمار رسمی. |
|
متن کامل [PDF 414 kb]
(2054 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/8/25 | پذیرش: 1393/5/1 | انتشار: 1394/9/16
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|