[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
آرشیو مقالات::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه‌ها

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations1711
h-index22
i10-index10





..
تعهدات


..
:: دوره 24، شماره 1 - ( 6-1392 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 86-59 برگشت به فهرست نسخه ها
نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمان‌های مهم بین‌المللی آماری، مبانی و مقایسه
اشکان شباک*
پژوهشکده‌ی آمار
چکیده:   (4392 مشاهده)

امروزه چگونگی کیفیت آمار به‌عنوان یک محصول، برای کاربران و پیرو آن‌ها تولیدکنندگان آمار رسمی، به‌عنوان یک اصل اساسی و شرط لازم درآمده است. از این روی سازمان‌های مرجع ملی و بین المللی آمار مطالعات و تلاش‌های روز افزونی برای واکاوی و تعریف جنبه‌های گوناگون مفهوم کیفیت در آمار رسمی و داده‌های آماری داشته‌اند. در ایران نیز با توجه به شناخت درست از اهمیت این موضوع، همگام با تلاش‌ها و مطالعات بین المللی اقدامات و مطالعاتی انجام شده است. اما با توجه به شتاب مطالعات و پژوهش‌های جهانی در زمینه‌ی کیفیت آماری، به‌نظر می‌رسد مطالب پیشین نیازمند بازنگری و روزآمدسازی باشند. از سوی دیگر فراوانی مطالعات و گستردگی مراجع در این زمینه، نوعی سردرگمی و یا برداشت‌‌‌‌های چندگانه از جنبه‌ها، عناصر کلیدی و ابعاد کیفیت آماری در میان کاربران، کنشگران و حتی کارشناسان آماری کشور شده است. بنا بر این در این مقاله ضمن نگاه اجمالی به تاریخچه‌ی شکل‌گیری کیفیت داده‌‌‌‌ها در نظام‌های آماری و با بررسی آخرین مفاهیم و تعاریف ارایه‌شده در این زمینه، تلاش خواهد شد تا با واکاوی منابع و بررسی اقدامات انجام‌شده توسط سازمان‌‌‌‌های اصلی مرجع، جمع‌بندی و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر، خواننده را به تعریف همسان و سازمان‌یافته از مفهوم کیفیت در آمار و جنبه‌‌‌‌های آن رهنمون سازد. همچنین در این مقاله تلاش شده است تا با ارایه‌ی چکیده‌ای از اجزا و مؤلفه‌‌‌‌های اصلی پیشنهادشده برای ساختار کلی نظام مدیریت کیفیت آماری توسط سازمان‌‌‌‌های مرجع بین‌المللی، درک مناسب و روشنی از چگونگی پیاده‌سازی این نظام در یک سازمان آماری، به‌عنوان الگو، ایجاد شود.

واژه‌های کلیدی: نظام مدیریت کیفیت آماری، سازمان آماری ملی، ابعاد کیفیت آماری، آمار رسمی.
متن کامل [PDF 414 kb]   (2356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/8/25 | پذیرش: 1393/5/1 | انتشار: 1394/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabbak A. Quality Management System for Official Statistics in the Leading International Statistical Organizations Principles & Comparison. مجله‌ی بررسی‌ها 2013; 24 (1) :59-86
URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-39-fa.html

شباک اشکان. نظام مدیریت کیفیت آمارهای رسمی از دیدگاه سازمان‌های مهم بین‌المللی آماری، مبانی و مقایسه. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران. 1392; 24 (1) :59-86

URL: http://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران Ijoss Iranian Journal of Official Statistics Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645